چهارشنبه، مهر ۱۰، ۱۳۸۷

تاکسی؛ عقب یا جلو ؟ مسئله این است !

در حالت ایده آل انتظار میرود که خانمها بتوانند درباره اینکه عقب یا جلو بنشینند بر طبق سلیقه شخصی خود تصمیم بگیرند. ولی با توجه به مزاحمتهایی که در تاکسی ها برای خانمها پیش میاید طبیعتا این آزادی کمی محدود خواهد شد (بگذریم که خود سیستم تاکسی سوار شدن در ایران هنوز ایده آل نیست). به هر صورت اصل بر این است که شما اعتماد بنفس کافی و شرایط لازم برای دفاع از خود را در صورت هرگونه مزاحمت داشته باشید و با علم به اینکه امکان مزاحمت وجود دارد طبق سلیقه شخصی عمل کنید. ولی اگر به هر دلیلی هنوز نتواسته اید مهارت و اعتماد به نفس کافی را به دست آورید برای خلاص شدن از شر مزاحمت ها توصیه می کنیم که حتما جلو بنشینید.
بعضی از دوستان استدلال کرده اند که در صورت جلو نشستن امکان ایجاد مزاحمت از طرف شخص راننده وجود دارد ولی توجه کنید که اززمانی که در تاکسی تنها یک نفر مسافر در صندلی جلو سوار می شود مزاحمتی که از طرف راننده باشد ( که اغلب به بهانه دنده عوض کردن اتفاق می افتد) بسیار کمتر شده است و در هر صورت این احتمال به نسبت احتمال مزاحمت توسط دیگران در صندلی عقب کمتر است. ضمن اینکه در هر صورت راننده تاکسی ، رانندگی کردن را بعهده دارد و نمی تواند مزاحمت زیادی ایجاد کند! علاوه بر آن مسئولیت وی در قبال تاکسی و مسافرین و امکان معرفی وی به مراجع ، این احتمال را به مراتب کاهش می دهد.
تبصره1 : در صورتی که در مسیرهای خلوت رفت و آمد می کنید و احتمال ربودن زنان از طرف راننده وجود دارد سعی کنید حتما در صندلی جلو بنشینید چون اغلب موارد این افراد زنان را در شرایطی قرار می دهند که مجبور شوند در صندلی عقب بنشینند ( و حتی در بعضی موارد اینچنینی دو مسافر دیگر صندلی عقب زن هستند). علاوه بر این شما در صندلی جلو بیشتر در دید مردم خیابان هستید و در صورت لزوم بیشتر می توانید روی کمک آنها حساب کنید.
تبصره2: در صورتی که در مسیر بین شهری و نسبتا طولانی با ماشین سواری رفت و آمد می کنید و عقب یک یا دو مرد نشسته اند باز هم توصیه این است که در صندلی جلو بنشینید. به این دلیل که اول در صورت مزاحمت پیاده کردن مزاحم سخت تر است و خود شما نیز برای پیاده شدن محدودیت هایی دارید. و دوم اینکه این امکان وجود دارد که فرد مزاحم به بهانه ی خواب آلودگی بدن اش را به شما بچسباند! و در صورت اعتراض شما طرف تظاهر کند که خواب است و متوجه این اتفاق نشده است!