پنجشنبه، مهر ۱۸، ۱۳۸۷

جمع بندی مطالب برای مبحث مزاحمت در تاکسی



لینک : منظور از مزاحمت در تاکسی چیست
لینک : در تاکسی جلو بنشینیم یا عقب

توصیه های کلی برای خانم ها؛ اعتماد به نفس داشته باشید

1- همین الان وقت این است که فکر هایی از قبیل : " روم نمیشه" و "آخه چی بگم" و "نمی تونم" و غیره را دور بریزید. اگر می خواهید بعنوان یک انسان در شرایطی برابر در جامعه زندگی کنید باید بتوانید درباره خواسته هایتان صحبت کنید و از آنها دفاع کنید. تا وقتی آمادگی این کار را ندارید در منزل بمانید و برای خودتان دردسر درست نکنید.


2- قبل از سوار شدن به هر وسیله نقلیه ای محیط و افراد را خوب بررسی کنید. آیا راننده ظاهر موجهی دارد؟ آیا مسافرانی که قبل از شما سوار شده اند ظاهر موجهی دارند؟ آیا کسی بیش از حد معمول به شما نگاه می کند؟ آیا کسی اصرار می کند که حتما درجای مشخصی بنشینید؟ در صورت بروز هر گونه تردید از سوار شدن خودداری کنید. این توصیه بخصوص در مسیرهای برون شهری ممکن است حیاتی باشد.( هرچند که همیشه نمی توان از روی ظاهر افراد نتیجه گیری درستی کرد ولی در نظر داشتن این نکات احتمال خطررا کمتر میکند.)


3- اعتماد به نفس داشته باشید. جدی باشید و رفتار محکمی داشته باشید . هنوز خیلی ها جنبه خندیدن شما را هم ندارند چه برسد به رفتارهای ملایم تر از عرف.


4- ساکت نمانید. سکوت شما علاوه بر مجوز دادن به شخص مزاحم ، امکان هرگونه کمک از طرف دیگران را نیز از بین می برد.


5- این فکر را که خود شما گناهکار هستید از سرتان بیرون کنید.همچنین به خانمهای اطرافتان مانند بستگان و آشنایان، گوشزد کنید که در این مسئله ، شخص گناهکار فرد مزاحم است نه زنان.


6- اگر کسی از بستگان یا آشتایات با شما درباره این قبیل تجربیاتش صحبت کرد از او حمایت کنید( بخصوص در برابر کسانی که معتقدند مقصر خود زنان هستند) با او همدردی کنید و به او اطمینان دهید که گناهکار نیست.راه حلی هایی را برای دفعات بعد به وی پیشنهاد کنید


7- درصورتی که امکان دارد درباره تجربیات خود با دوستان و خانواده و آشنایان صحبت کنیدهمچنین در بسیاری از موارد آقایان راه حل های حمایتی خوبی ارائه می دهند.


8- ترجیحا مسیرهای خلوت و بخصوص مسیرهای بین شهری را تنها طی نکنید و حتی الامکان همراه داشته باشید.


9- نسبت به قدرت بدنی خود واقع بین باشید. خود را دستکم نگیرید اما بیش از حد هم روی خود حساب نکنید. سیلی و" کشیده ای که توی فیلمها خانومه به گوش آقاهه می زنه " را فراموش کنید. در گیری فیزیکی تقریبا در تمامی موارد به نفع شما نیست و کتک خواهید خورد. حتی موردی مانند اسپری فلفل هم توصیه نمیشود چون اکثرا بر علیه خود شخص از آن استفاده می شود.


10- به دخترهای نوجوان گوشزد کنید که سوار ماشین های شخصی شدن یا به اصطلاح "اتو زدن" تفریحی جالب و نشاندهنده زرنگی نیست. بلکه ریسکی خطرناک است.


11- افراد کم سن تر را حمایت کنید و راه حل های خودتان را به آنها آموزش بدهید .


12- در صورتی که با راه حل های این مطلب موافق هستید این مطلب را در اختیار دختران نوجوان و افرادی بگذارید که ممکن است این قبیل مزاحمتها مواجه شوند و از آنها حمایت کنید


برگزیده مطمئن ترین راه حل های ارائه شده تیوا و خوانندگان


شما با توجه به جمیع جهات و شرایطی که در ان قرار دارید می توانید یکی از راه حل های زیر را انتخاب کنید:


1- از راننده بخواهید نگه دارد، با صدای بلند که سایرین هم بشنوند اعلام کنید که چون آن فرد مزاحم شما شده است پیاده می شوید و پیاده شوید


2- ازراننده بخواهید که دربستی تا نزدیکترین کلانتری برود. وقتی علت را پرسید اعلام کنید که آن فرد مزاحم شما شده است.فرد مزاحم در اولین فرصت پیاده خواهد شد و شما به مسیرتان ادامه می دهید .


3- با صدای بلند و طوریکه سایرین حاضر در تاکسی هم بشنوند از فرد مزاحم بخواهید که درست بنشیند. حتی الامکان از جملات مودبانه استفاده کنید .در چشمان طرف زل بزنید و سعی کنید محکم باشید و جمله ای که می گویید صریحا نشان دهنده این باشد که این فرد مزاحم شما شده تا بقیه هم متوجه شوند مثلا بگویید : آقای محترم لطفا دستتونو از روی پای من بردارین.


4- از راننده بخواهید نگه دارد و با صدای بلند طوریکه سایرین هم بشنوند به مزاحم بگویید که چون مزاحم شما شده است باید پیاده شود. بخاطر داشته باشید که باید محکم باشید و جمله شما صریحا نشان دهنده این باشد که این فرد مزاحم شما شده و حتی الامکان چگونگی مزاحمت رو هم روشن کند تا بقیه هم متوجه شوند . اگر راننده بخاطر کرایه اش از فرد مزاحم طرفداری کرد بگویید که کرایه آن شخص را خواهید پرداخت و به محض اینکه فرد مزاحم پیاده شد به سرعت در تاکسی را پشت سر وی ببندید و نزدیک پنجره قرار نگیرید.در برخی موارد فرد مزاحم پس از پیاده شدن اقدام به زدن زن مسافر کرده است ( شرح یک اتفاق مشابه به قسمت کامنتها نگاه کنید)


5- سر صحبت را با طرف باز کنید! بهتر از همه اینکه بگویید : من شما رو کجا دیدم؟ چقدر چهره تون آشناست؟
یا اگر مثلا چیزی با آرم یک سازمان همراهش هست : شما هم در فلان سازمان کار می کنید؟ ( این گزینه در مواقعی که به هر دلیلی نمی توانید عکس العمل شدیدی نشان بدهید و فقط منظور بازداشتن طرف از این کار هست کاربرد دارد){برداشت از نظر خواننده ای با نام "یک زن"}


6- یک تماس ساختگی از تلفن همراه به همسر، پدر يا برادر
1- تلفن همراهتان رادرآوريد.
2- با آرامش تظاهر به گرفتن شماره كنيد
.3- با صداي بلند:سلام جمشيد جان ( يا هر اسم مذكر دلخواه كه ترجيحا سوسول نباشد!)من دچار مشكل شدم.مي شه لطف كني فلان جا(يك نقطه در مسير حركت تاكسي ) دنبالم بيايي؟ نه چيز خاصي نيست. فقط یه آقایی توی تاکسی مزاحمم شده! { پیشنهاد شده از طرف رزا}

لطفا همچنان راه حل هایی که به ذهن تان می رسد را با در میان بگذارید تا مطلب کامل تر باشد.

با انتشار این مطلب در میان دوستان و آشنایانتان، به مبارزه با این مزاحمتها کمک کنید.